Αποκριά στο Γαλαξείδι

Προορισμοί για τις Απόκριες, υπάρχουν αρκετοί στην χώρα μας. Αποκριάτικα έθιμα υπάρχουν παντού δείχνοντας τον πολιτισμικό πλούτο του Ελλαδικού χώρου.  Περιοχές και πόλεις από την Κρήτη μέχρι την Βόρειο Ελλάδα τον Έβρο, όλες έχουν ένα ιδιαίτερο χρώμα και συγκεκριμένα γεγονότα που συμβαίνουν. Ο άρχοντας της αποκριάς βέβαια δεν είναι άλλος από την Πάτρα. Ψάχνοντας για κάτι το διαφορετικό φέτος δεν θα μπορούσαμε παρά να μην επιλέξουμε μια πόλη με ιδιαίτερο χρώμα αλλά και ιδιαίτερο γεγονός. Τα αλευρομουντζουρώματα στο Γαλαξείδι.

Το Γαλαξείδι έχει κάτι το ιδιαίτερο από μόνο του, εκεί στο κέντρο σχεδόν της Ελλάδας κατεβαίνοντας τον Μπράλο, απότομα στην θάλασσα φαντάζει σαν κάτι το διαφορετικό το αλλιώτικο. Μας θύμισε λίγο την Αμαλιάπολη. Το Γαλαξείδι πόλη με ναυτική κουλτούρα, αρχοντικό, με ιστορία. Γραφικότητα τόσο στα κτίσματά του, όσο και γενικά στην ιδιόμορφη θέση του. Δύο μικρά λιμανάκια να το γεμίζουν, να του δίνουν ένα νησιώτικο χρώμα αλλά και μια γεύση αρχοντική όμορφη. Το ένα λιμάνι το κεντρικό, ας πούμε, κοσμοπολίτικο, με τα μαγαζιά τις καφετέριες τις ταβέρνες αλλά και τα καραβάκια κατά μήκος του αραγμένα. Το άλλο ήσυχο, απλό, όμορφο, ιδιαίτερο. Το ένα καλύτερο από το άλλο.

Η πρώτη μας μέρα στο Γαλαξείδι ήταν βροχερή, φτάσαμε αργά το απόγευμα. Ένας μουντός καιρός γέμιζε με γκρίζο την πόλη, αλλά μια γλυκιά ανοιξιάτικη ατμόσφαιρα, που σου έλεγε να βγεις να περπατήσεις στα στενά δρομάκια για να γνωρίσεις την πόλη. Και το κάναμε όπως πάντα περπατήσαμε για να γνωρίσουμε. Κανένα κτίσμα δεν είναι το ίδιο με το διπλανό του, τα σχήματα των κτιρίων μπορεί να είναι παρόμοια, τα χρώματα πανέμορφα και πάντα διαφορετικά. Τίποτα έντονο όλα πολύ καλά ταιριασμένα με τον χώρο, το περιβάλλον, την αίσθηση, την ιστορία, την κουλτούρα του τόπου. Τί να πει κανείς για την σύνθεση των χρωμάτων του σπιτιού με τις ελιές τριγύρω του . Πλήρης αρμονία.

Το Γαλαξείδι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εύκολα, σαν μια φιλική για το αυτοκινούμενο πόλη. Μας υποδέχτηκε στο λιμάνι της, βρήκαμε χώρο εύκολα για να τοποθετηθούμε, πάντα χωρίς να ενοχλούμε με τον όγκο μας. Ακούσαμε τις οδηγίες του λιμενικού και κάναμε λίγο στην άκρη έτσι ώστε να χωρέσουμε όλοι οι καλοί. Ήδη βρισκόταν είχαν φτάσει και άλλα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα. Φτιάξαμε το καφεδάκι μας και απολαμβάναμε από μέσα την γιορτινή ατμόσφαιρα του Γαλαξειδίου. Γνωρίζαμε από πρίν ότι μια βροχούλα δεν θα  χαλούσε με τίποτα την εξόρμησή μας. Και δεν την χάλασε ίσα ίσα μας έφτιαξε την ατμόσφαιρα. Φεβρουάριος είναι νωρίς για καλοκαίρι.

Το βράδυ η πόλη δεν κοιμήθηκε. Γιόρταζε, γεμάτη επισκέπτες. Τα νυχτερινά μαγαζιά και η νεολαία κοιμήθηκε νωρίς το πρωί, τα ξημερώματα.

Περίπου τέσσερα με πέντε όλα και όλα τα καταστήματα στον κεντρικό δρόμο, όπου μπορούσες να προμηθευτείς πολεμοφόδια για τα καθαροδευτεριάτικα αλευρομουτζουρώματα. Ολόκληρη η στολή και τα πολεμοφόδια. Φούμο. Και το αλεύρι δωρεάν από τον δήμο στη γέφυρα πριν ξεκινήσει το γεγονός. Κάποιοι μας είπαν ότι δεν έχει αξία αν δεν συμμετέχεις, δεν το καταλαβαίνεις. θα το ξεχάσεις. Και έχουν δίκιο. Πάντως η πόλη ντύθηκε στα αποκριάτικα, με σεμνότητα χωρίς πολλά πολλά, όπως πρέπει. Εμάς έτσι και αλλιώς δεν είναι του γούστου μας οι φανφάρες, οι πολυτέλειες, το κιτς.

Και συνεχίζουμε την βόλτα μας στις ανηφόρες του……….νησιού (δεν είναι νησί αλλά θα μπορούσε) το μυαλό μας γυρίζει συνεχώς εκεί. Σαν να είναι νησί, όπως ακριβώς και στην Αμαλιάπολη. Μια πολιτεία φτιαγμένη σαν να μην είναι του τόπου εκείνου. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε να βρούμε την Ρωξάνη. Ήταν λίγο πιο κάτω από τον κεντρικό δρόμο, σε ένα σπίτι, η γυναίκα του ναυτικού που ήταν στο πλοίο μαζί του να του δείχνει τον δρόμο της επιστροφής . Ήταν μαζί του. Η Ρωξάνη.

Είναι πραγματικά πολύ όμορφο να περπατάς και ειδικά αυτή την εποχή μέσα στο Γαλαξείδι, να ανακαλύπτεις εικόνες πλευρές της πόλης που είναι από μόνες τους πανέμορφες. Την ίδια εικόνα εξαρτάται από ποια πλευρά θα την δεις. Η δεύτερη μέρα μας ήταν πολύ καλύτερη, αλλά έτσι κι αλλιώς το κλίμα ήπιο, ότι έπρεπε για περίπατο, χωρίς τέλος. Δε χορταίναμε τις γειτονιές. Και να το λιμανάκι στην πίσω πλευρά της πόλης ήσυχο.

Αυτή η πλευρά της πόλης μας άρεσε ιδιαίτερα. Η δεύτερη βραδιά μας  ηταν εδώ, απολαύσαμε ήσυχο ύπνο. Πολύ ήσυχο, δεν ακουγόταν κάτι, μόνο λίγα πουλάκια της περιοχής. Και το πρωινό ξύπνημα υπέροχο, χαλαρό περπάτημα στην μικρή γραφική πλατεία με φόντο την εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Γύρω γύρω γραφικά σπίτια, κλασικά του Γαλαξειδίου άλλα καλοδιατηρημένα και άλλα πιο ταλαιπωρημένα από το χρόνο. Η ιστορία της πόλης είναι παλιά, έτσι και τα οικήματα, εκατό χρόνων και πάνω.

Η ναυτική παράδοση παντού. Υπολείμματα παλαιοτέρων ετών η άγκυρα απομεινάρι μιας ένδοξης ιστορίας του ναυτικού Γαλαξειδίου με πάνω από 300 καράβια δικά του.

Καθαρά Δευτέρα πρωί. Η πόλη σιγά σιγά γεμίζει επισκέπτες. Οι κεντρικοί δρόμοι έχουν κλείσει. Εμείς έχουμε από νωρίς φύγει, έχουμε βγει έξω, έτσι ώστε να μην μας κλείσουν τα πολλά αυτοκίνητα που κατέκλυσαν την πόλη. Ο καιρός πολύ καλός, λιακάδα. Τα αλευρομουντζουρώματα θα ξεκινούσαν, οι πολεμιστές έτοιμοι να δώσουν την μάχη τους ντυμένοι με τις στολές τους και τα πυρομαχικά στη σακούλα. Ντόπιοι, ή  επισκέπτες έτοιμοι να ορμήσουν στην παραλία, όπου σε λίγο θα γινόταν ο χαμός.

Τα μεγάφωνα φωνάζουν τον κόσμο που δεν επιθυμεί να λερωθεί από το αλεύρι που θα πέσει άφθονο, να αποχωρήσει από τους δρόμους και να περάσει απέναντι στο λιμάνι. Ο δρόμος σιγά σιγά αδειάζει, περαστικοί βιαστικοί αποχωρούν και τα καταστήματα αλλά και τα σπίτια στις προσόψεις βάζουν νάιλον για να προστατευτούν από το….. πολύχρωμο αλεύρι. Αλευροπόλεμος, χαμός γιορτή μια διαφορετική αποκριά, ένα έθιμο που αξίζει να βρεθείς, αλλά και να συμμετέχεις. Και ξαφνικά τα αλευρομουντζουρώματα ξεκινούν!!

Απλά χαμός,  χρώμα…….Αποκριά.

Το γλέντι ατελείωτο ειδικά για αυτούς που συμμετέχουν. Από τις καλύτερες εμπειρίες από τις πιο καλές αποκριές. Ένα έθιμο τόσο ωραίο και διαφορετικό σε ένα τόσο όμορφο μέρος της πατρίδας μας. Ταίριαξε με τα χρώματα της θάλασσας με τα χρώματα της πόλης, το πολύχρωμο του πλήθους, των συμμετεχόντων. Και ναι το γλέντι συνεχίζεται, με τις διονυσιακού χαρακτήρα επικλήσεις στον θεό της γονιμότητας.

Σαν πίνακας ζωγραφικής . Και του χρόνου . Ένα από τα καλύτερα τριήμερα……..από το Γαλαξείδι.

logo-%cf%83%cf%89%cf%83%cf%84%ce%bf

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )