Ταξίδι στην Καστοριά

20180106_133758Μια βραδιά μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων, στα γρήγορα αποφασίσαμε  να επισκεφθούμε την Καστοριά . Κοιτώντας το ημερολόγιο και τα ελεύθερα σαββατοκύριακα, η γιορτή των Φώτων έπεφτε Σάββατο στις 6 Ιανουαρίου. Ο καιρός θαυμάσιος, καθόλου βροχές, ήλιο και όπως λέγανε και οι μετεωρολόγοι, υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες. Η σκέψη μας πήγε αμέσως για ένα τριήμερο στην Καστοριά ήταν και τα Ραγκουτσάρια. Το »σπίτι μας» έτοιμο, από καιρό άλλωστε, το προηγούμενο ταξίδι ήταν μόλις τον προηγούμενο μήνα. Αυτό το τριήμερο θα ήταν διασκεδαστικό ευχάριστο, στο πνεύμα των γιορτών. Η καλύτερη κατάληξη των γιορτών

Από ρούχα πήραμε ότι πιό βαρύ είχαμε. Στην Καστοριά όσο και να ντυθείς όμως πάλι θα κρυώσεις. Είναι μια από τις πόλεις με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες στην Ελλάδα. Αλλά δεν μας ένοιαζε όμως καθόλου. Στην Καστοριά, φτάσαμε αργά το απόγευμα την Παρασκευή στις 5 Ιανουαρίου και αμέσως βγήκαμε έξω για να μην χάσουμε κάτι από τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην πόλη.

Η Καστοριά έχει ένα χαρακτήρα σαν πόλη καθαρά βορειοελλαδίτικο, Μακεδονικό θα λέγαμε καλύτερα. Τα σημαντικότερά της μνημεία είναι βυζαντινά. Για την ονομασία της πόλης έχουν διατυπωθεί αρκετές απόψεις. Πιθανόν το πρώτο της όνομα να ήταν »Ιουστινιανούπολης» για χάρη του ιδρυτή της.  Μια λιγότερο πιθανή άποψη είναι ότι το όνομά της προέρχεται από τη λέξη »κάστρον΄΄ και το έδωσε η Άννα Κομνηνή.  Επικρατέστερη όμως θεωρείται η άποψη ότι το όνομα προήλθε από τους κάστορες και τα πολλά υδρόβια ζώα που ζούσαν στη λίμνη. Πηγές αναφέρουν ότι στην Καστοριά το 1520 λειτουργούσαν περίπου 700!!! οικιακές βιοτεχνίες γούνας.

Το πρόγραμμά μας ήταν να μην προγραμματίσουμε απολύτως τίποτα, να πάμε απλά εκεί που πηγαίνει η πόλη. Και δεν ήταν καθόλου δύσκολο αυτό. Απλά έπρεπε να ακολουθήσεις τις εικόνες και τους ήχους της πόλης. Μια είναι η πρώτη εικόνα που αντικρίζεις και θες να πλησιάσεις, όταν φτάνεις ως επισκέπτης στην πόλη, η λίμνη. Και ένας είναι ο ήχος τα φώτα στην Καστοριά, το τύμπανο που χτυπάει ρυθμικά από τα χάλκινα. Αυτό κάναμε και εμείς. Μια βόλτα στη λίμνη, στη λίμνη »Ορεστιάδα»

orestiada

Η λίμνη Ορεστιάδα έχει ανακηρυχθεί μνημείο φυσικού κάλλους. Λόγω της πλούσιας χλωρίδας και πανίδας που διαθέτει όλη η γύρω περιοχή, έχει δικαίως συμπεριληφθεί στο Ευρωπαϊκό δίκτυο NATURA 2000. Περίπου 200 είδη υδάτινων, παρυδάτιων και αρπαχτικών πουλιών έχουν καταγραφεί στη περιοχή. Η πόλη της Καστοριάς είναι χτισμένη πάνω σε μια χερσόνησο που εισβάλει μέσα στη λίμνη. Ο περίπατος στην παραλία της λίμνης είναι μοναδικός μια από τις ομορφότερες περιηγήσεις στην Ελλάδα.

Ήταν όμως αρκετά αργά, καθυστερήσαμε να φτάσουμε και δεν είχαμε βρει και το καλύτερο μέρος για να σταθμεύσουμε. Άλλα υπολογίζαμε, ξέρετε πως είναι να μην βρίσκεις αυτό που περιμένεις που έχεις προγραμματίσει. Βλέπετε είχαν προλάβει άλλοι φίλοι μας αυτοκινούμενοι. Αυτές οι μέρες είναι μέρες χαράς για το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο στην Καστοριά. Έρχονται αρκετά αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Τελικά το σημείο που διανυκτερεύσαμε όλες τις μέρες της παραμονής μας στην πόλη,  απέναντι από το Δημοτικό parking, αποδείχτηκε ότι ήταν άνετο και ήσυχο μέρος.

20180106_142815

Ακολουθούσαμε τους ήχους του τύμπανου, των χάλκινων. Τα Φώτα είναι η εποχή του χρόνου όπου η Καστοριά κατακλύζεται από επισκέπτες. Τα Ραγκουτσάρια είναι ο πόλος έλξης. Μοναδικό γεγονός στην Ελλάδα, όχι τα Ραγκουτσάρια αυτά καθε αυτά, γιατί τέτοιο έθιμο υπάρχει σε όλη την Ελλάδα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο τα γιορτάζουν. Είναι οι δικές τους απόκριες. Τα Ραγκουτσάρια είναι ένα έθιμο το οποίο γίνεται κάθε χρόνο στις 6 με 7 και 8 Ιανουαρίου κάθε έτους. Οι ορχήστρες που αποτελούνται αποκλειστικά από πνευστά και κρουστά όργανα, χάλκινα , είναι η πεμπτουσία των Ραγκουτσαριών. Μικροί και μεγάλοι οργανώνονται σε μπουλούκια (6 και 7 Ιανουαρίου) όπου το καθένα με την δική του ορχήστρα και διαρκώς μετακινούμενα στα στενά της πόλης χορεύουν ασταμάτητα στους δρόμους. Την τελευταία μέρα γίνεται η σύναξη όλων των μπουλουκιών στη μεσαιωνική πλατεία «Ντολτσό» στις 8 Ιανουαρίου.

Όλη τη μέρα στην πόλη είναι στημένα μικρά και μεγάλα πανηγυράκια με μουσική και υπαίθριες ψησταριές. Όλος ο κόσμος χορεύει και εμείς οι επισκέπτες δεν χορταίνουμε να χαζεύουμε.

20180106_123152

Εμείς σιγά σιγά, περπατώντας πλάι στην παραλία αυτός ο παραλιακός δρόμος γεμάτος κόσμο, μας έβγαλε στην συνοικία »Ντολτσό». Λέγεται ότι η περιοχή πήρε το όνομά της από το γλυκό κλίμα που υπάρχει εκεί, στην νότια πλευρά της πόλης (ιταλικό »dolce» που σημαίνει »γλυκό» ) Η σοινικία έχει σαν επίκεντρο την πλατεία »Αδελφών Εμμανουήλ» γύρω γύρω της πλατείας βρίσκονται αρχοντικά του 17ου και 18ου αιώνα σημαντικής αρχιτεκτονικής σημασίας. Ακριβώς σαυτή την πλατεία επισκεφθήκαμε το εστιατόριο «Ντολτσό» φανταστικό παραδοσιακό καστοριανό φαγητό αλλά και ωραίο περιβάλλον. Εμείς πήραμε και μας άρεσαν πολύ τα κεφτεδάκια της μπάμπος, καθώς και μια ιδιαίτερη σαλάτα με μαύρα ντόπια φασόλια και ολόκληρα φύλλα από σπανάκι. Εδώ η σελίδα του εστιατορίου Παραδοσιακό Εστιατόριο Ντολτσό

20180106_002455

Στην πλατεία όμως γινόταν ο χαμός στην κυριολεξία. Ένα μπουλούκι χόρευε όλη νύχτα, ή τουλάχιστον όσο εμείς είμαστε εκεί. Και εκεί είμαστε μέχρι στις 3 το πρωί, δεν αντέξαμε άλλο είχε κρύο. Τα χάλκινα ήταν απίθανα, αυτή η μπάντα ίσως και να ήταν η καλύτερη που ακούσαμε όσο μείναμε στην Καστοριά. Πραγματικά όμως το περιβάλλον ήταν υπέροχο, ατμοσφαιρικό, τυπικά καστοριανό, τίποτα δεν θύμιζε την σημερινή μας εποχή . Ήταν σαν να είμαστε πριν από 100 χρόνια, αλλά σε ένα περιβάλλον αριστοκρατικό, όμορφο και πάνω από όλα γνήσια μακεδονίτικο ντόπιο και παραδοσιακό. Ήταν λίγο η μουσική από καλλιτέχνες που ήρθαν μέσα από την χώρα των Σκοπίων, ήταν λίγο η νύχτα που συνέβαιναν όλα αυτά, ήταν αυτή η υγρασία της λίμνης που την έκανε πιο έντονη το κρύο της εποχής, η πλατεία από μόνη της, το καλό φαγητό που είχαμε φάει, ο χαμηλός φωτισμός. Όλα μαζί.

Και σιγά σιγά μέσα στη νύχτα, στο κρύο, φύγαμε για το »σπίτι μας», μας περίμενε εκεί δίπλα στη λίμνη. Δεν είμαστε μόνοι τελικά. Αρκετά αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, άλλος στα 50 άλλος στα 100 μέτρα άλλος πιο μακρυά, όλοι σε ένα κύκλο, αλλά μέσα κοντά στην πόλη. Και έτσι αποκοιμηθήκαμε, όλα τα αυτοκινούμενα. Ήταν μια ήπια βραδυά για τα δεδομένα της Καστοριάς. Δεν ήταν το κρύο που είχαμε βιώσει στην προηγούμενή μας επίσκεψη. Τότε  η θερμοκρασία δεν είχε ξεπεράσει το μηδέν.

Το πρωί υπέροχο, επειδή εΊχαμε αργήσει να κοιμηθούμε, δεν προλάβαμε την ανατολή του ηλίου και τα χρώματα που βγάζει μέσα στην λίμνη. Κρίμα την άλλη φορά θα το προσπαθήσουμε στην επόμενη επίσκεψή μας. Τα perek τα ποντιακά φύλλα τα γνωρίσαμε πρώτη φορά στην Καστοριά. Είναι χαρακτηριστικά φύλλα ποντιακής κουζίνας αποξηραμένα που γίνονται με αλεύρι νερό και αλάτι. Τα είχαμε αγοράσει από ένα μαγαζί με παραδοσιακά προιόντα στο κέντρο της Καστοριάς την Αμάλθεια  . Τα ξαναβρήκαμε και μαζί πήραμε και καπνιστή πάπρικα. Η πάπρικα σε εκείνα τα μέρη είναι η σπεσιαλιτέ τους. Τα κεφτεδάκια της μπάμπος ήταν μαγειρεμένα σε σάλτσα πάπρικας. Πεντανόστιμα. Αλλά η καπνιστή πάπρικα. Φανταστική.

Η πόλη αυτό το πρωινό ήταν σχεδόν άδεια, οι επισκέπτες δεν είχαν να έρχονται. Έπρεπε να εκμεταλλευτούμε την ησυχία της πόλης και να περπατήσουμε στα σοκάκια της, έτσι αποφασίσαμε να πάμε στην συνοικία Απόζαρι. Η συνοικία βρίσκεται στην βόρεια πλευρά της χερσονήσου. Το κρύο εκεί είναι αισθητό η διαφορά θερμοκρασίας πραγματικά έντονη.. Η συνοικία έχει αρκετές εκκλησίες γιατί μετά την εκδίωξη των ορθόδοξων από το κάστρο της πόλης δημιουργήθηκαν εκεί πολλοί πυρήνες χριστιανών.

Η ονομασία απόζαρι προέρχεται η από την λέξη »πόζαρ» που σημαίνει »θράκα η καμένο΄΄ η αυτό που και εμείς έντονα βιώσαμε, από το σφοδρό κρύο που επικρατεί στην περιοχή (από-ζόρι)

20180107_113432

Το Απόζαρι είναι ουσιαστικά η πίσω πλευρά της πόλης. Εκεί βρίσκεται και το Δημαρχείο αλλά και πολλά άλλα ιστορικά και αρχοντικά κτίρια της περιοχής αλλά και εκκλησίες. Το βράδυ είχαμε κανονίσει να πάμε στην Μητροπόλεως όπου θα βλέπαμε όλα τα μπουλούκια να ανεβοκατεβαίνουν τον δρόμο, αλλά τώρα μας περίμενε η λίμνη για μια ποδηλατάδα. Δεν θα τη χάναμε αυτή την ευκαιρία το είχαμε προγραμματίσει μια βδομάδα πρίν . Ο καιρός ήταν θαυμάσιος λιακάδα λίγο κρύο αλλά για ποδήλατο, τέλεια.

20180106_125944

Από το κέντρο της πόλης σχεδόν το τελικό σημείο που μπορεί κάποιος να φτάσει με ποδήλατο στη λίμνη (αλλά και αυτοκίνητο) είναι ο Ναυτικός όμιλος της Καστοριάς στα επτά περίπου χιλιόμετρα. Ο δρόμος είναι  καλός, ασφαλτοστρωμένος μικρός και γραφικός. Η λίμνη φαντάζει τέλεια καθώς την βλέπεις, με όλα αυτά τα πουλιά δίπλα μας αν και χειμώνας, χωρίς το τόσο έντονο πράσινο που σίγουρα θα υπάρχει εκεί το καλοκαίρι, γιατί παντού υπήρχαν πλατάνια. Οι εικόνες δίπλα μας φανταστικές όσο απομακρυνόμαστε από την πόλη. Πουλιά δίπλα μας μέσα στη λίμνη να μας παρατηρούν λες και μπήκαμε στον κόσμο τους.

20180106_131951

Το παραλίμνιο μονοπάτι είναι εύκολο, μέσα στα δέντρα δεν είναι καθόλου μονότονο. πάει συνεχώς δίπλα στη λίμνη και σε βγάζει σε διάφορα σημεία όπου μπορείς να σταματήσεις. Στο σπήλαιο του Δράκου, που η είσοδός του είναι ακριβώς δίπλα στη λίμνη αξίζει μια επίσκεψη. Το σπήλαιο του Δράκου είναι εντυπωσιακό, στο εσωτερικό του έχει αρκετές λίμνες, ο χώρος είναι γεμάτος σταλακτίτες και σταλαγμίτες και θεωρείται ένα από τα ποιό σύγχρονα των Βαλκανίων. Το σπήλαιο είναι ανοιχτό από Τρίτη ως Κυριακή και τις αργίες. Θερινό ωράριο: 10-6 και χειμερινό ωράριο: 9-5. Το εισιτήριο στοιχίζει 6 ευρώ το κανονικό και 4 ευρώ το μειωμένο.

20180106_135139

Παρακάτω στο δρόμο μας, εμφανίζεται το μοναστήρι της Παναγίας Μυρτιώτισσας. Χτίστηκε το 1082 επί βυζαντινού αυτοκράτορα Αλέξιου Α Κομνηνό. Αφορμή για το κτίσιμο της μονής υπήρξε το γεγονός ότι στο σημείο αυτό αποβιβάσθηκαν στρατεύματα του Αλέξιου  Α Κομνηνού για να εκδιώξουν τους κατακτητές της Καστοριάς Νορμανδούς. Μας άρεσαν πολύ οι τοιχογραφίες του ναού και γενικά  η εσωτερική του ατμόσφαιρα, πραγματικά βυζαντινή.

20180106_132039

Η ώρα όμως περνούσε και το κρύο της Καστοριάς γινόταν όλο και πιο τσουχτερό καθώς έπεφτε ο ήλιος. Έτσι αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο »σπίτι μας» να ξεκουραστούμε και να βγούμε για να απολαύσουμε τα Ραγκουτσάρια. Καθώς φτάσαμε στην πόλη γινόταν ένας μικρός χαμός. Είχε γίνει κάποια εκδήλωση και κόσμος πήγαινε και ερχόταν. Αυτές τις μέρες πραγματικά δεν γνωρίζεις που να πας είναι τόσα πολλά τα γεγονότα εδώ στην Καστοριά που σίγουρα δεν θα τα δεις όλα. Θα αναγκαστείς να επιστρέψεις ξανά στην πόλη για να ολοκληρώσεις τις εικόνες σου τις εμπειρίες σου. Όπως κάναμε και μείς, επιστρέψαμε μετά από κάποια χρόνια.

Δεν αργήσαμε όμως να βγούμε έξω. Η μουσική δεν μας άφηνε να χαλαρώσουμε, μας καλούσε να συμμετέχουμε. Στην Μητροπόλεως θα γινόταν απόψε το έλα να δεις. Οι εκδηλώσεις ξεκινούν γύρω στις 8 από το Δημαρχείο της πόλης. Εκεί  η πρώτη μπάντα ξεκινά με μπροστάρηδες τους τοπικούς παράγοντες της πόλης και από εκεί και μετά δεν σταματάνε να πηγαίνουν και να έρχονται στο δρόμο και σε όλη την πόλη μπουλούκια με  χάλκινα και πολίτες μασκαρεμένοι να χορεύουν ή να πίνουν. Το κρασί είναι άφθονο, μπορείς να βρεις και να προμηθευθείς τα πάντα, ακόμη και δωρεάν. Κάποιοι τοπικοί σύλλογοι προσφέρουν κόκκινο, λευκό ότι προτιμάει ο καθένας. Ατέλειωτες μπάντες με πνευστά και κρουστά η μία δίπλα στην άλλη και όσο περνάει η ώρα όλο και πιο πολλοί εμφανίζονται.

20180106_222600

Αυτό που συμβαίνει εκείνες τις μέρες στην Καστοριά δεν έχει παρόμοιό του στην Ελλάδα. Είναι μια εμπειρία που κάποιος πρέπει σίγουρα μια φορά τουλάχιστον στη ζωή του να το δει και να συμμετέχει. Αν και εδώ που τα λέμε αν βρεθεί δεν μπορεί να μην συμμετέχει.

Πήραμε  πάλι τον δρόμο της επιστροφής αργά, η γιορτή όμως συνεχιζόταν, ασταμάτητα ποιός ξέρει τι ώρα  θα τελείωνε όλο αυτό. Την άλλη μέρα στις 8 Ιανουαρίου τα Ρουγκατσάρια στην Καστοριά θα συνέχιζαν τις εκδηλώσεις τους. Εμείς όμως έπρεπε να φύγουμε. Όλο αυτό που ζήσαμε ήταν ωραίο. Εικόνες που αποκομίσαμε δύσκολα θα ξεχάσουμε, στιγμές που νοιώσαμε θα τις θυμόμαστε για καιρό ακόμη. Ήταν ένα ακόμη ταξίδι διαφορετικό, γεμάτο. Σίγουρα θα επιστρέψουμε στην Καστοριά, αυτή τη φορά όμως για να συνεχίσουμε και να τελειώσουμε την περιήγησή μας στην λίμνη.

Έτσι λοιπόν την άλλη μέρα το πρωί αργά αργά ετοιμαστήκαμε και ξεκινήσαμε για τον δρόμο της επιστροφής. Γεμάτοι με εικόνες.

Συμβουλές για μια ευχάριστη διαμονή στην Καστοριά.

Η διαμονή : για ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτο είναι αρκετά εύκολη η διαμονή στην Καστοριά. Αρκεί να μην ζητάμε πολλά. Η περιοχή που ενδεικνύεται για στάθμευση είναι στο Δημοτικό parking και γύρω από αυτό. Είναι εύκολο να το βρει κάποιος γιατί είναι ακριβώς πρίν την είσοδό στο κέντρο της πόλης.  Εάν επισκεφτούμε την Καστοριά κατά την διάρκεια των εκδηλώσεων καλύτερα είναι και πιο ήσυχα να σταθμεύσουμε στα parking του δρόμου δεξιά καθώς φτάνουμε στην Καστοριά. Το δικό μας σημείο σε παλαιότερή μας  ανάρτηση ως camperstop είναι. Εδώ  Πάντως προτείνουμε η αναζήτηση για χώρο στάθμευσης να γίνεται μέχρι και το parking και γύρω από αυτό.

Φαγητό: Η Καστοριά έχει ωραία εστιατόρια με δικά τους ντόπια φαγητά. Δεν είναι κάπου συγκεντρωμένα όλα μαζί, παντού θα βρεις εστιατόρια. Βέβαια τα περισσότερα είναι παραλίμνια. Αντιληφθήκαμε ότι λόγω των καιρικών συνθηκών (κρύο) στο μενού τους έχουν πολλά μαγειρευτά φαγητά και σούπες ( τοπικές σπεσιαλιτέ) εμείς επισκεφθήκαμε το εστιατόριο Ντολτσό  και μείναμε ικανοποιημένοι. Οι τιμές των εστιατορίων στην Καστοριά είναι λίγο πιο ακριβές από τις συνήθεις αλλά η ποιότητα του φαγητού και το περιβάλλον ανταμείβουν την μικρή αυτή διαφορά.

Καφέ: Πολλά καφέ μικρά και χαριτωμένα, τα περισσότερα παραλίμνια. Εμείς ήπιαμε πολύ ωραίο καφέ στο “Καφεποτείον ἐν καιρῷ” ωραίο μαγαζάκι που παράλληλα σερβίρει και μεζεδάκια για τσιπουράκι.

Τί να δεις τί να κάνεις: Περίπατο στη συνοικία Ντολτσό, το γύρο τις λίμνης, επίσκεψη στους βυζαντινούς ναούς που βρίσκονται μέσα στην πόλη.

Πρόσβαση: Η πρόσβαση είναι άνετη. Η Καστοριά προσεγγίζεται μέσω της Εγνατίας οδού και στο κόμβο της Σιάτιστας αλλάζουμε κατεύθυνση για Καστοριά. Άνετος κλειστός δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Μπαίνουμε στην πρώτη είσοδο που αντικρίζουμε για Καστοριά. Από εκεί είναι γύρω στα 5 με 7 χιλιόμετρα.

Παροχές για το Αυτοκινούμενο. Στην Καστοριά δεν υπάρχει κάποιο σημείο για ιδιαίτερες παροχές υπάρχει βέβαια ελεύθερη βρύση σε κάποιο σημείο μέσα στο Δημοτικό parking.

Συμπέρασμα: Φιλική πόλη για το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο. Περνάς σχεδόν απαρατήρητος.

logo-%cf%83%cf%89%cf%83%cf%84%ce%bf

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )